Sonus bv
raadgevende
ingenieurs

Bezoekadres:
Eemsteynplein 6
3312 JA Dordrecht

078 - 6312102


E-mail:
sonus@sonus.nl


Modernisering Instrumentarium Geluidbeleid (MIG), Wet geluidhinder

In eerste instantie diende de "Nota MIG" als vervanging van de Wet geluidhinder (Wgh). In september 2002 is besloten om het wetsvoorstel MIG niet in te dienen, maar om het gedachtegoed van MIG (decentralisatie en deregulering) stapsgewijs in de Nederlandse wetgeving te implementeren. Deze fasegewijze aanpak wordt aangeduid als MIG II.

In de praktijk betekent dit dat de Wet geluidhinder stapsgewijs zal worden aangepast. Per fase zal de Wet geluidhinder door middel van wetswijzigingen worden gemoderniseerd.

MIG II, fase 0 omvat de Europese richtlijn 2002/49/EG (evaluatie en beheersing van omgevingslawaai, d.d. 25 juni 2002) waarvan de implementatie in de Nederlandse wetgeving in 2004 is afgerond.

MIG II Fase 1 omvat de volgende onderwerpen:
- decentralisatie van de hogere-waardeprocedure, waardoor gemeenten eigen bevoegdheden krijgen en eenvoudiger lokaal maatwerk kunnen leveren
- brede invoering van de Europees geharmoniseerde dosismaat Lden (nog niet van toepassing op industrielawaai)
- invoering van de mogelijkheid om af te wijken van landelijke grenswaarden conform de aanpak van de Experimentenwet Stad & Milieu
- uniformering van regelgeving op het gebied van industrie- en (spoor)wegverkeerslawaai
- schrappen van zelden of nooit gebruikte artikelen, herformuleren onduidelijke artikelen, leemten wegnemen door toevoegen van enkele nieuwe artikelen
- het bevriezen van het zogenoemde 'handhavingsgat'
- het aanpassen van de meldingsdatum en -drempel bij saneringsoperaties
- de geluidproductie van windmolens op bedrijventerreinen wordt niet meegerekend bij de geluidproductie van het bedrijventerrein

Het handhavingsgat wordt veroorzaakt door verschillen in prognoses van bijvoorbeeld groei in verkeersaanbod ten opzichte van de werkelijke groei. Hierdoor kan de geluidbelasting op de gevels van woningen hoger zijn dan de landelijke grenswaarde en zijn aanvullende voorzieningen ter verbetering van de geluidisolatie noodzakelijk. De kosten die hiermee gepaard gaan, wordt het handhavingsgat genoemd.

In tegenstelling tot eerdere plannen wordt de dosismaat Lden voorlopig nog niet ingevoerd voor industrielawaai. De regelgeving voor spoorweglawaai is opgenomen in hoofdstuk 4 van het Besluit Geluidhinder. Tot spoorwegen behoren ook tram- en metrowegen die niet in een weg zijn gelegen.

Het wetsvoorstel MIG II fase 1 is door de Tweede Kamer aangenomen en op 3 juli 2006 door de Eerste Kamer. Op 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder in werking getreden. Op dit moment worden de gevolgen van het aanpassen van de Wet geluidhinder op de onderliggende regelgeving in beeld gebracht. Tijd om na te denken over de volgende fase: SWUNG, Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid.

Hogere-waardeprocedure

De Wet geluidhinder kent de mogelijkheid om hogere waarden vast te stellen. Deze waarden, die hoger zijn dan de voorkeursgrenswaarden uit de wet, worden in de regel op verzoek van een gemeente vastgesteld door Gedeputeerde Staten. De situaties waarin een hogere waarde kan worden vastgesteld en het maximum van de hogere waarde zijn aan regels gebonden.

De te doorlopen hogere-waardeprocedure blijkt in de praktijk als onnodig belastend te worden ervaren, met name de inschakeling van een ander bestuursorgaan. Daarom zal de procedure worden gedecentraliseerd. Burgemeester en Wethouders zullen een hogere-waardebesluit kunnen nemen waarbij wordt afgeweken van de voorkeursgrenswaarde maar de maximale grenswaarde niet wordt overschreden. De gemeenteraad heeft het laatste woord via de vaststelling of herziening van het bestemmingsplan. De hogere waarden zullen kadastraal geregistreerd worden. Mogelijk wordt het wetsvoorstel op dit punt nog aangepast en wordt de hogere waarde ingeschreven in het gemeentelijke beperkingenregister.

Naast de aanpassing van de procedure zal de mogelijkheid worden geopend om ook van de maximale grenswaarden af te wijken, zoals beschreven in de tekst over Stad & Milieu. In een dergelijk geval blijft de goedkeuring van Gedeputeerde Staten vereist.


Site navigatie:

Sonus bv raadgevende ingenieurs, dé partner op het gebied van geluid en trillingen