Sonus bv
raadgevende
ingenieurs

Bezoekadres:
Eemsteynplein 6
3312 JA Dordrecht

078 - 6312102


E-mail:
sonus@sonus.nl


Zones langs wegen

De in de Wet geluidhinder vastgestelde geluidzones langs wegen zijn gebaseerd op een gemiddeld te verwachten geluidbelasting vanwege de weg van 48 dB op de zonegrens. De breedte van de zone is gerelateerd aan het aantal rijstroken en de aard van het gebied (stedelijk of buitenstedelijk). In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven voor de verschillende situaties die de wet onderscheidt.

soort gebied stedelijk buitenstedelijk
aantal rijstroken 1 en 2 3 en meer 1 en 2
3 en 4
5 en meer
zonebreedte (m) 200 350 250
400
600

Artikel 74 van de Wet geluidhinder geeft aan waar de zone van een weg begint. De zone is gelegen aan weerszijden van de weg en begint naast de buitenste rijstrook. Eventuele parkeerstroken, voet- of fietspaden en vluchtstroken worden niet tot de weg gerekend en vallen binnen de zone. De onderstaande figuur licht dit toe.

figuur beginpunt zone


Voor een aantal situaties is geen zone vastgesteld. Dit is het geval bij woonerven, bij wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt en bij wegen waarvan vaststaat dat de geluidbelasting op 10 m uit het hart van de weg niet meer bedraagt dan 50 dB(A). Op een door de gemeenteraad vastgestelde geluidniveaukaart moet dit zijn aangegeven. Zo'n kaart geeft de geluidbelasting per weg aan en kan worden opgesteld voor de gehele gemeente, een wijk of zelfs per straat. Het opstellen van een geluidniveaukaart vereist een gedetailleerd akoestisch onderzoek, waarbij de wegen en bebouwing binnen het betrokken gebied worden meegenomen.

De zone langs een weg omvat het gebied waarbinnen extra aandacht moet worden geschonken aan het geluid afkomstig van de betrokken weg. Binnen een zone moet worden gestreefd naar een akoestisch optimale situatie. Dit betekent dat er bij nieuwe ontwikkelingen, zoals het opstellen van bestemmingsplannen, het verlenen van (individuele) bouwvergunningen en het aanleggen van infrastructurele werken, het akoestische aspect van de plannen direct in kaart moet worden gebracht. Zodoende kan in een vroeg stadium worden onderkend of plannen doorgang kunnen vinden dan wel of maatregelen nodig zijn om een akoestisch gunstig klimaat te creëren.

In de wet staat ook wat er moet gebeuren als het aantal rijstroken verandert. In dat geval moeten er zones met verschillende breedte op elkaar aansluiten. De verandering van de zonebreedte vindt echter niet plaats ter hoogte van de wegversmalling. Er is gekozen voor een methodiek waarbij het breedste zonedeel nog over een afstand van éénderde van de zonebreedte doorloopt, gemeten vanaf de versmalling. De onderstaande figuur illustreert dit.

zonebreedte bij wegversmalling


Site navigatie:

Sonus bv raadgevende ingenieurs, dé partner op het gebied van geluid en trillingen